<ولایتعهدی امام رضا اعتراف رسمی به حقانیت اهل بیت بود
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1067
نویسنده : کامران وزیری
 
 

برکات تشریف فرمایی امام رضا به ایران

استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان با تأکید بر این‌که تشریف فرمایی امام رضا(ع) به ایران برکات بسیار زیادی داشته، به تبیین برخی از آن برکات پرداخت و گفت: هارون عباسی با زندانی کردن امام هفتم(ع) و قطع کردن ارتباط مردم با رهبرشان، سبب شد به‌تدریج علوم آل محمد(ع) کمرنگ شود یا از بین برود، اما با آمدن امام رضا(ع) به ایران، به جهت احیای افکار صحیح مردم و به‌وجود آمدن یک آزادی ظاهری، فرصتی گران‌بها به‌وجود آمد تا به نشر علوم آل محمد(ع) بپردازند.

ولایتعهدی امام رضا در تاریخ پیروزی‌های شیعه بی‌نظیر است

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران با بیان این‌که نشر علوم و معارف اهل بیت(ع)، فراگرفتن احادیث و نقل فضائل آن بزرگواران رایج و آزاد شد و شاعران بهترین قصائد را در مدح و تذکر ستم‌های روا داشته شده به آن بزرگواران سرودند، تأکید کرد: امام رضا(ع) بهترین روش را اتخاذ کردند که طی آن دانشمندان اسلامی، مسلمانان، سخنرانان و شاعران را به صحنه آورده و یک انقلاب فرهنگی عظیم به راه انداختند.

وی در بیان برکات دیگر تشریف فرمایی امام رضا(ع) به ایران، با اشاره به این‌که بسیاری از خلفای بنی عباس با همه کینه، دشمنی و حسادتی که نسبت به اهل بیت(ع) داشتند، گاهی فضایل آن بزرگواران را نقل می‌کردند و نمی‌توانستند منکر فضایل آنان شوند، موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) را یک اعتراف و اقرار حکومتی و رسمی به حقانیت اهل بیت(ع) ارزیابی کرد و با بیان این‌که این موضوع بیش از آنچه ما تصور کنیم در نفوس انعکاس داشته است، ادامه داد: ولایت عهدی امام رضا(ع) سندی بود که بر تمام تبلیغات و دعاوی بنی عباس خط بطلان کشید، این پیشامد در تاریخ پیروزی‌های چشمگیر مذهبی شیعه بی‌نظیر است.

ابراز ارادت مشتاقانه مردم ایران به اهل بیت

حجت‌الاسلام بنی هاشمی اظهار داشت: حرکت امام رضا(ع) بطور رسمی و به‌ظاهر آزاد از مدینه تا خراسان و طی این مسافت طولانی عبور از شهرهای بزرگ و کوچک و بخش‌ها و دهستان‌ها شور و هیجان عجیبی را به‌وجود آورد و موجب شد مسلمانانی که تا آن موقع نمی‌توانستند احساسات ارادتمندانه خود را به اهل بیت(ع) اظهار کنند، با آمدن و دیدن ایشان مشتاقانه ابراز کنند، غرق در شادی و شعف شوند و شرفیابی به حضور ایشان را شرفیابی به حضور پیامبراکرم(ص) بدانند.

نشر علوم و معارف اهل بیت از برکات ورود امام رضا به ایران بود

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مسافرت امام رضا(ع) به خراسان فرصت مناسبی شد تا علوم و معارف اسلام که در نزد امامان(ع) موجود بود و از مواریث نبوت است، منتشر و در دسترس علما و دانشمندان قرار بگیرد.

وی بیان داشت: در عصر مأمون عباسی کتاب‌های بسیاری به‌ویژه کتاب‌های فلسفی موردتوجه ترجمه می‌شد و سرآغاز برخورد مسلمین با اصطلاحات و مکتب‌های فلسفی بود و مأمون شخصا این کار را تریج می‌کرد.

رواج مباحث و مناظرات مذهبی

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران با اشاره به این‌که در آن زمان بحث و مناظره بین مسلمانان و علما ادیان دیگر توسعه یافته و مباحث مذهبی رایج شد، افزود: امام رضا(ع) برای حفظ عقاید مسلمانان و رد شبهات و ایرادات، مجاهدت بسیاری کردند و با دانشمندان بزرگ ادیان مختلف مناظره داشته و آنها را محکوم می‌کردند.

وی ابراز داشت: آوازه علم و فضل امام رضا(ع) جهان اسلام را پر کرد و این سفر با آن همه افاضات علمی، علوم و معارف دین، عقائد و فقه را تجدید کرد و از این جهت است که آن حضرت را «مجدد رأس مئه ثانیه به معنای مجدد قرن دوم» نامیده‌اند.

حجت‌الاسلام بنی هاشمی حدیث معتبر «سلسله الذهب» را مورد اشاره قرارداد و با بیان این‌که امام رضا(ع) این حدیث را در استقبال پر شور مردم نیشابور ایراد فرمودند، ابراز داشت: ایشان فرمودند «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی فلما مرت الراحله بشروطها و انا من شروطها»، هنگامی که حضرت حرکت کردند، به جملات قبل اضافه نمودند که ورود در دژ توحید خداوند شرط و شروطی دارد، اعتقاد به ولایت و امامت من  از جمله آن شروط است.

استاد حوزه علمیه یادآورشد: امام علی بن موسی الرضا(ع) بنابر مشهور در آخرین روز ماه صفرالمظفر سال 203 هجری قمری از سوی مأمون عباسی به شهادت رسیدند


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: امام رضا(ع)،ولایتعهدی مامون،اعتراف بنی العباس به حقانیت بنی هشم ,



مطالب مرتبط با این پست
.
چهره ها در لباس احرام/تصاویر
حر عاملی حزب الله کیست؟ + عکس
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
عجایب سوره توحید
حال‌وهوای این روزهای مرقد حضرت زینب(س)+تصاویر
دیده های خندان
فتوای آیت الله سیستانی ضد فتنه مذهبی در عراق +عکس
ديدگاه امام علي(ع)درباره عدالت در حکومت اسلامی
پاسخ نویسنده ایرانی به اظهارات ماهاتیر محمد: من یک شیعه هستم
موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای دشمنی با اسلام است
برصیصا کیست؟
اقتدای سید حسن نصرالله به آیت ا... محمدی ری‌شهری
از آمریکا می‌ترسید؟
پیام آیت الله جوادی آملی به کنگره بین المللی غدیر/ جریان غدیر مربوط به اصل امامت و ولایت است
اولین بیعت کننده با امیرالمؤمنین(ع) چه کسی بود/ پشت پرده به رسمیت شناختن شیعه از سوی الازهر
نماینده‌جامعه زرتشتیان ایران ‌در اجلاس پيرغلامان حسيني
بوی ماه محرم / عکس
آیت الله نمر روز دوشنبه آینده اعدام می شود!
به احترام سروهای سرخ‌بال سراوان، خبر دار!
رضا صادقی: مدیحه‌سرایی اباعبدالله، بزرگترین افتخار زندگی 35 ساله‌ام است .
ما امام حسین خراب کن شده‌ایم!!؟
تعرض‌به‌نمادهای‌عاشورایی توسط آل‌خلیفه
سه عامل هلاکت
لباس سفید بر تن مذاکره‌کنندگان عزادار! + تصاویر
سنتهای عاشورایی که کمتر دیده اید/تصاویر



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
رضا در تاریخ : 1392/10/12/4 - - گفته است :
امام رضا عليه السلام : هر كس برادري خدايي به دست بياورد ، خانه اي در بهشت به دست آورده است


وبتون عاليه – از مطالبتون كمال استفاده برده شد


با دو مطلب ((با ذكر احاديثي از امامان معصومان ، در سوگ شهادت انها مي نشينيم و پرسشهاي مهم ، پاسخ هاي كوتاه )) به روز هستيم


دوستان خدادوست خوشحال مي شوم اين حقير را با يك جمله خدايي مهمان كنيد




نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: